Parkgraaf over Ondernemen 1

“Ondernemen is niet een reden om niet bij een baas te hoeven werken. Ondernemen is een bundeling van passie, emotie, dieptepunten en hoogtepunten.”

Waarom wordt iemand Ondernemer?

De aanzet voor het starten van een onderneming is bijna nooit doordacht strategisch, maar bijna altijd een impuls, een incident of een vervolgstap op eerdere activiteiten (studierichting; "ga het nu maar eens voor mezelf doen")

De beleving van de Ondernemer

 

“De ondernemer (M/V) ziet zijn plan en doel meestal door een roze bril”.

Weinig belangstelling voor verplichtingen die bij goed ondernemerschap horen.

De primaire focus ligt, in volgorde van “beleving van belangrijkheid”, op:
  • Product en/of Technologie
  • Organisatie bij de start
  • Primaire geldbehoefte
  • Verkoop, maar dan wel “die eerste klant”
Een ondernemer wil ondernemen. Bezig zijn met zijn missie, zijn product of dienst, zijn eerste klanten. Alle verplichtingen daaromheen leiden af, kosten tijd en energie, hij vindt ze niet leuk en hij is er niet goed in. Dus, ze worden vermeden, met alle gevolgen van dien: jaarstukken niet of te laat ingediend, belastingen en premies niet afgedragen, krediet is op, geen zekerheden, bank draait de kraan dicht, eerste klant dient een claim in wegens te laat of ondeugdelijk presteren, één van de partners stapt op en claimt de technologie, sluimerende personeelskwesties niet opgelost. Dit is slechts een greep uit een lange lijst van "dingen die mis kunnen gaan".
Parkgraaf Participaties - John Kimmel

Waarom ondernemer?

Passie, emotie, hoogte- en dieptepunten

>> Meer informatie

Waarom gaat het vaak mis?

De belangrijkste faalfactoren

>> Meer informatie